نقش دامپزشکی در امنیت زیستی و پدافند غیرعامل

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه تامین ایمنی غذایی و امنیت زیستی از وظایف دامپزشکی در پدافند غیرعامل است، گفت: دامپزشکی یکی از مهمترین سازمان های حاکمیتی در مبارزه با تهدیدات حوزه زیستی است.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) گیلان: دکتر هادی بابایی امروز، ۵ آبان ماه بیان کرد: خطرهای ناشی از احتمال ورود، بروز و شیوع بیماری های دام و طیور و آبزیان و بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام اعم از بومی، غیربومی، بازپدید و نوپدید به داخل کشور نشان دهنده اهمیت برنامه ریزی واکنش سریع مقابله با تهدیدهای زیستی (غیرعمدی و عمدی) و مدیریت این بحران ها و استفاده از راهکارها، اصول و ملاحظه های پدافند غیرعامل در حوزه بهداشت دام و دامپزشکی است.

وی با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی دام، افزود: ۸۰ درصد عوامل بیماری زایی که به طور بالقوه می توانند با اهداف بیوتروریسمی استفاده شوند، منشا حیوانی دارند؛ همچنین ۶۰ درصد از بیماری‌های عفونی انسانی از عوامل بیماری زا در حیوانات تکامل یافته اند و ۷۵ درصد بیماری های عفونی نوپدید انسانی دارای منشا حیوانی هستند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به اینکه تامین امنیت زیستی سرمایه های دامی از وظایف خطیر سازمان دامپزشکی کشور در راستای راهبردهای پدافند غیرعامل است، گفت: دامپزشکی برای حراست از این سرمایه عظیم ملی برنامه‌های گسترده و متنوعی را به اجرا گذاشته است که پیشگیری و مبارزه با انواع بیماری های واگیر دام و طیور از طریق انجام واکسیناسیون، برنامه های ملی مراقبت فعال در سطح مراکز تولید و عرضه، معاینه و معالجه بیماری ها و پیشگیری و مدیریت انواع بیماری های مشترک یا قابل انتقال بین انسان و حیوان از مهمترین آنهاست.

بابایی پیشگیری و مبارزه با انواع بیماری های انگلی دام و طیور، انجام اقدامات بهداشتی و نظارتی بر نحوه حمل و نقل انواع دام، طیور و فرآورده های خام دامی، نظارت بر مراحل تولید انواع فرآورده های حاصل از حیوانات در کشتارگاه‌ها و کارخانجات فرآوری این فرآورده‌ها، شناسایی مستمر کانون بیماری‌های دامی از طریق مراقبت فعال و غیرفعال و ثبت در سامانه و گسترش سامانه اطلاعات جغرافیایی را از دیگر وظایف و اقدامات دامپزشکی در حوزه پدافند غیرعامل دانست.

وی تامین ایمنی غذایی و امنیت زیستی را از وظایف دامپزشکی در پدافند غیرعامل برشمرد و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بر فراهم‌کردن شرایطی که حوزه تولید و تامین غذای مردم دچار تلاطم نشود تاکید فرمودند تا دشمنان جمهوری اسلامی از این طریق به اهداف خود نرسند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان ادامه داد: تبیین مفهوم پدافند غیرعامل در اذهان عامه مردم و خواص اهمیت زیادی دارد و در این میان با مروری بر وظایف سازمان دامپزشکی کشور، آشکارا می‌توان ادعا کرد که تمام فعالیت‌های سازمان دامپزشکی کشور مصداق پدافند غیرعامل است.

وی از اجرای ویژه برنامه هفته پدافند غیرعامل در استان خبر داد و اضافه کرد: اجرای عملیات واکسیناسیون دام به منظور پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام و بیماری‌های واگیر دامی، اجرای عملیات مبارزه با انگل های خارجی از طریق سمپاشی جایگاه و بدن دام و برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی با محوریت افزایش آگاهی پرورش دهندگان و روستاییان در مناطق کم برخوردار و صعب العبور از جمله این برنامه هاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha